Flashspel vs. Html5 spel

Spel som spelas i en webbläsare kan vara bygga för flash, som är den dominerande klassen, men det förekommer även att dessa spel är utformade i HTML5. Man talar om “märkesspråk” när det gäller dessa programmeringsspråk. Det är nu HTML5 som är den senaste standarden tillsammans med XHTML. Detta bestämdes på ett konsortium för World Wide Web, vilket är det som domäner brukar börja på: www. Med hjälp av denna nya standard ska utläsningen av tecken bli klarare och renare, och dessutom ska dessa märkesspråk ge större kapacitet och bättre funktioner. HTML5 har teknik inom alla områden, som grafik, ljud, video, bild och text med mera.

 

Man kan se HTML5 som en motvikt till Adobe Flash, eller konkurrent om man så vill. Likheterna ligger i den direkta webbläsarfunktionen som båda har, samt att de genererar liknade funktioner för grafik och ljud. Dessutom visas video och bilder upp på samma sätt. Även den integrerade vektorgrafiken är genomförbar mellan de båda systemen. I HTML5 är det dock inte möjligt att skapa animationer med JavaScript, såsom det var i HTML4.

 

Adobe Flash var först ute på banan med en plattform för desktop, vilken kom ut 1996 och första versionen släpptes året därefter. HTML5 standard startades några år senare. Skillnaderna för olika datorers operativsystem var dock inte så stora dessa standards emellan, de skildes bara åt för ett par mindre kända system. Den mest anmärkningsvärda skillnaden är mobila operationssystem för Apple iPhone, Windows Phone 8+ och Windows RT. För boxar och konsoler går HTML5 i Xbox, i övrigt finns båda systemen för Playstation och Nintendo.

 

Skillnaderna mellan Adobe Flash och HTML5 kan inte sammanfattas på ett kort sätt, aspekterna är alltför komplexa. Den ena stöds inte där och den andra inte här. Men i stora drag är skillnaderna inte tydliga för användaren. Det kan finnas specialfall där något spel eller någon video inte kan köras som användaren vill. Men de flesta löser detta då många har flera plattformar tillgängliga, exempelvis mobiler, surfplattor, samt bärbara och stationära datorer. I en familj finns oftast alla av de uppräknade plattformarna. Det som inte kan köras på den ena kan säkert gå på en annan.